میزان اشعه رادیوگرافی دندان

6 / 10
از 4 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 11 تير 1397 در ساعت 11 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دکتر دندانپزشک برای اینکه بتواند به بیماری های دهان و دندان مانند شکستگی دندان ها، آبسه، کیست های موجود در دهان، ارزیابی مفاصل، ارتباط بین استخوان ها و بسیاری از این دست موارد پی ببرد باید رادیوگرافی دندان را برای بیمار تجویز نماید.

برخی افراد همواره نسبت به انجام رادیوگرافی دندان و دهان نگرانی هایی دارند. تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که یک فرد میتواند ۵ هزار میلی رم اشعه رادیوگرافی دندان را در طول مدت یک سال تحمل کند. دریافت اشعه به میزان کمتر از ۵ هزار میلی رم در سال هیچگونه خطری را برای فرد ایجاد نمیکند. تنها اشعه های موجود در دستگاه رادیوگرافی نیستند که به بدن وارد میشوند و جالب است بدانید که سالانه مقدار ۳۵۰ میلی رم از همین اشعه ها از طریق عوامل محیطی وارد بدن ما میشوند. از جمله عوامل و تجهیزاتی که باعث میشوند این اشعه ها به بدن ما وارد شوند را میتوان هواپیما و ساختمان ها نام برد. برای انجام رادیوگرافی دندان نباید هیچگونه نگرانی به خرج دهید و حتی میتوانید برای ۷۰ بار در طول یکسال این کار را انجام دهید.

رادیوگرافی دندان فقط از قسمت دهان و دندان ها انجام میشود که همین موضوع باعث شده تا به نسبت دستگاه ها و عوامل دیگر مقدار اشعه کمی وارد بدن شود و هیچگونه خطری سایر قسمت های بدن را تهدید نخواهد کرد.

زمانی اشعه رادیوگرافی دندان باعث بروز خطرات و آسیبهایی به بدن میشود که میزان اشعه رادیوگرافی بیشتر از حد  مجاز باشد. انجام ۱۰۰۰ رادیوگرافی در طول سال باعث ایجاد خطراتی برای فرد میشود که البته این تعداد عکسبرداری برای یک نفر از محالات است. تولیدکنندگان دستگاه های رادیوگرافی دندان نیز در این بین با پیشرفت تکنولوژی دستگاه هایی را ابداع کرده اند که میزان اشعه را  به کمتر از میزان دستگاه های قبلی رسانده است و خطرات آن نیز به مراتب کاهش یافته است. مشکل میزان اشعه رادیوگرافی وارد شده به بدن فرد بیشتر در دستگاه های قدیمی وجود دارد که البته اگر اپراتور دقت لازم برای عکسبرداری را داشته باشد هیچگونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

نظرات
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
تصویر برداری پانورامیک چیست؟

تصویر برداری پانورامیک چیست؟

پرتونگاری پانورامیک چیست؟    این تصویر برداری یک  یک نوع اسکن فک بالا و پایین و دند ...
تفاوت سی تی اسکن دندان با سایر سی تی اسکن ها

تفاوت سی تی اسکن دندان با سایر سی تی اسکن ها

حتما برای شما این پرسش به وجود آمده است که تفاوت سی تی اسکن دندان  CBCT  با سی تی  اس ...
نقش CBCT در طرح درمان و قرار دادن ایمپلنت

نقش CBCT در طرح درمان و قرار دادن ایمپلنت

    این مطلب خلاصه مقاله ای از شماره 143 The american journal of dental association  ...
میزان اشعه رادیوگرافی دندان

میزان اشعه رادیوگرافی دندان

دکتر دندانپزشک برای اینکه بتواند به بیماری های دهان و دندان مانند شکستگی دندان ها، آبسه، کیست های مو ...